I denne artikel fokuserer vi på “den gode ansøgning”. I rekrutteringsbranchen ser vi, ligesom med CV’et, en lang række forskelligartede ansøgninger. Nogle fungerer klart bedre end andre, og det kan være lidt af en jungle, at finde ud af hvad der fungerer i forhold til layout, indhold og så videre. Det er ikke raketvidenskab at skrive en ansøgning, selvom det kan være svært. Hvis du er én af dem, som synes det er svært at skrive en ansøgning, så giver vi dig her en håndfuld simple råd til, hvordan du sammensætter en god ansøgning. 


Hvor CV’et, med dine relevante kompetencer og kvalifikationer, får dig med i bunken af interessante kandidater, er det ansøgningen, der skal overbevise modtageren om, at du skal til jobsamtale. Din ansøgning skal understøtte og uddybe dit CV, og derfor skal begge dele sidde lige i skabet.                         
Den skriftlige ansøgning er en del af hele din jobsøgning, som også kræver et velskrevet CV og en vellykket jobsamtale, som du har forberedt dig grundigt til. Det kan du læse mere om her på bloggen.

1. Hvem er din modtager?

Tænk først og fremmest over hvem det er, der skal læse din ansøgning. Vil din ansøgning lande direkte i inboxen hos din kommende leder, eller skal den igennem HR-afdelingen – eller måske en rekrutteringsvirksomhed, som WolterJohannsen? Du skal naturligvis henvende din ansøgning til den virksomhed, du søger hos. Men skal ansøgningen igennem HR, er det en god ide at tænke over, om du bruger indforståede betegnelser eller forkortelser for teknik eller teori, som de måske ikke forstår. Du skal selvfølgelig vise din faglighed, men forsøg at gøre det på en læservenlig måde. Ansøgningen er som CV’et et stykke salgsmateriale, og jo mere direkte du kan tale til din læser, des bedre chancer giver du dig selv for at blive kaldt til samtale.

2. Du har kun 1 side! 

Populære stillingsopslag får ofte et stort antal ansøgere, og derfor er det også vigtigt, at din ansøgning ikke er for lang. Ideelt set skal din ansøgning faktisk kun fylde en enkelt side, og sættes op i et læsevenligt layout med brede margener, sidehoved med navn/nummer/mail, overskrift og eventuelt underoverskrifter, der skaber overblik. Arbejdsgivere og HR-folk bruger i gennemsnit 2 minutter og 18 sekunder på at læse din ansøgning igennem (Rekrutteringsanalysen 2017). Det er altså vigtigt, at din ansøgning er velskrevet, og at du får guldkornene med. Husk, at arbejdsgiver primært er interesseret i at læse om, hvordan du kan bidrage til deres virksomhed og den konkrete stillingsfunktion – så undgå en roman af en selvbiografi. Det har de sjældent tid, lyst og overskud til. Derfor anbefaler vi, at du formulerer dig kort og præcist. Så skriv ikke 10 linjer når 2 er nok.

3. Vær specifik: hvordan og hvorfor

Hvis du gerne vil skinne igennem med din ansøgning, er det vigtigt at den er målrettet virksomheden. Vi kan lynhurtigt gennemskue, om du har sendt os en über-standardiseret ansøgning. Blot det at nævne virksomhedens navn i brødteksten, er et virkemiddel. Du kan sagtens genbruge tekstbidder og formuleringer fra andre ansøgninger, du synes fungerer godt, så længe det er relevant for den pågældende stilling.                          
Forsøg at være så specifik som muligt, og undgå at generalisere eller kaste dig ud i antagelser og lange fraseringer. Du kan gribe det an ved at tage udgangspunkt i to-tre konkrete arbejdsopgaver eller kompetencer nævnt i annoncen. Forsøg på få linjer at forklare hvordan du vil gå til opgaven, og hvorfor du har kompetencerne til det; det kan være på baggrund af tidligere erfaring eller faglig viden fra studiet. Hvis det f.eks. er centralt for jobbet, at du er god til at skabe kunderelationer, er det en god idé at forklare hvordan du kan leve op til netop dette. Uanset hvordan du skærer den, så er det en metode til at skrive dig mere direkte ind i stillingen, og læseren kan lettere se dig i jobbet.                     
Betragt dit CV, som det der beskriver hvad du kan, og ansøgningen som den del, der uddyber dine kompetencer og erfaring med hvorfor og hvordan. Her gælder det naturligvis om at berette om de gode resultater, der er relevante for jobbet. Om du så har været leder for 20 ansatte i en stor virksomhed, eller har rekrutteret nye frivillige i Red Barnet er underordnet – det vigtigste er, at du giver konkrete eksempler på dine resultater. 

4. Lav en fængende overskrift 

Som rekrutteringsvirksomhed ved vi af erfaring, at populære stillingsopslag får mange ansøgere. Hvis du er ansøger #200, nytter det ikke, at din ansøgning har samme standardiserede overskrift som alle andres. Eksempelvis er formuleringen “Vedrørende stillingen som … “, ikke den som får arbejdsgiver op af stolen. Tag udgangspunkt i jobannoncen, se på hvilken type medarbejder de efterspørger og brug gerne vendinger eller tillægsord, der er skrevet i annoncen, da det skaber genkendelighed for læseren. Du kan også eksperimentere med rim, retoriske spørgsmål, bydeform eller noget helt fjerde. 

Arbejd eventuelt også med underoverskrifter i brødteksten – dog maximalt tre. Det kan være en hjælp for dig, når du skal strukturere skriveprocessen og samtidig er det en god måde at give læseren overblik på. Start f.eks. med det fagligt- eller arbejdsmæssigt relevante, og slut af med dine personlige kompetencer. 

5. Det sproglige er helt centralt 

Heldigvis er det ikke alle, der er grammar nazi’s, og stave- og trykfejl er svære helt at undgå. Vi kan sagtens se, om en ansøgning er gennemarbejdet og velovervejet, selvom der er fejl eller mangler et biord. Ikke desto mindre, er den skriftlige korrekthed utrolig vigtig. Ansøgning (og CV) er dit professionelle salgsmateriale, og du skal helst udstråle, at du tager jobansøgningen seriøst. Vi kender dig jo ikke i forvejen, og sådanne detaljer påvirker vores umiddelbare indtryk. Få andre øjne på din ansøgning, og spørg gerne den person i din omgangskreds, der er brillant til kommasætning og nutids-r. Med dit sprog fortæller du nemlig indirekte om dig selv og dine kompetencer. Vi har oplevet ansøgere, som skriver, at de er gode til at formulere sig kort og præcist, men samtidig sender en ansøgning på to sider. Man skyder derved sig selv i foden, da det virker selvmodsigende.

6. Undgå negationer!

Vi anbefaler, at du ikke bruger formuleringer med for mange negationer. Det vil sige, at du undgår at skrive ’men’er og ’ikke’-sætninger. Skriv ikke: ”Jeg har ikke så meget erfaring med salg, men det kan jeg lære”.  Ærlighed værdsættes, men du skal jo sælge dig selv i din ansøgning. Det er bedre at fokusere, på det du kan og så vente med at uddybe, der hvor du er udfordret mundtligt til samtalen. Negative vendinger fremstår med større tyngde på skrift. Derfor modtages og læses de mere seriøst, end du måske mener det. 

7. Undgå floskler 

Handling tæller mere end ord, og det kan også overføres til din ansøgning. Vil du f.eks. gerne udtrykke, at du arbejder godt under pres, så forsøg at bruge eksempler eller beskrivelser af hvordan, du tidligere har ageret i en stresset situation. Floskler som ”mange bolde i luften” eller ”god til at samarbejde” bliver let postulater, som klinger hult, hvis der ikke gives eksempler på hvorfor eller hvordan. Hvis du derimod fortæller os om det firma, du startede som 16-årig, eller at du dagligt begejstres over opdagelsen af nye funktioner i Excel, ja så vækker du vores interesse.

Hvis du er nyuddannet virker det også lidt fjollet at bruge formuleringer som ”søger nye udfordringer” eller give udtryk for en masse erfaring. For man kan godt regne ud, at det sandsynligvis ikke er tilfældet. 

Det kan være svært helt at undgå floskler, men tænk over, hvordan du kan konkretisere det, du ”påstår” at være dygtig til. Læseren kender dig jo ikke på forhånd, udover det opkald du forhåbentligt lavede, inden du sendte ansøgningen afsted.  

8. Det ekstra krydderi

Vi kommer ikke uden om, at det er motivationen og lysten, der driver værket. Det er her, at du har mulighed for at gøre din ansøgning personlig – ja, ligefrem passioneret. Du kan forklare, hvorfor du synes at netop deres virksomhed er superspændende, og der er absolut ikke noget galt med at smide komplimenter deres vej – hvem kan ikke lide lidt ros? 

Husk på at de også bare er mennesker, og de vil gerne vide, hvorfor lige netop de er blevet valgt. Dog skal du huske, at din motivation skal have relevans for virksomheden, ellers er det ikke en fordel, at den står der. 
Husk også at være selvkritisk! Forestil dig at du er arbejdsgiver og lige har modtaget din ansøgning og CV, og læs CV først og så ansøgning: Giver det mening, understøtter de to hinanden, er det relevant med udgangspunkt i jobbeskrivelsen?


Med guiden her, er formålet at give dig nogle lavpraktiske råd og retningslinjer for din ansøgning, som du kan arbejde ud fra. Ansøgningen er som CV’et og jobsamtalen, blot en del af jobsøgningen, der kræver forberedelse og forudgående opkald. Jo mere information du har om modtageren, jobbet og virksomheden, des lettere er det for dig at målrette din jobsøgning. 

God skrivelyst!

Har du har spørgsmål til indlægget, er du velkommen til at skrive til info@wolterjohannsen.dk


Del dette indlæg: