• Benedikte Blokkebak
  • Blog / Jobsøgning /

Hvis du er jobsøgende, har du sikkert allerede oprettet dig på LinkedIn? Hvis ikke, vil vi anbefale dig at oprette en profil med det samme. Som rekrutteringsvirksomhed kan vi nemlig skrive under på, at LinkedIn er et stærkt værktøj til at headhunte potentielle kandidater. Så hvis du ønsker at styrke dit digitale brand, så skal du læse med her, hvor vi giver dig nogle af vores bedste råd til din LinkedIn profil.


Du har flere målgrupper

Når du optimerer din profil, skal du tænke over, at du har flere målgrupper. Du har søgemaskinen, som du skal fodre med de rigtige søgeord for at blive fundet. Og så har du den anden gruppe af rigtige mennesker, som du skal appellere til ved at virke tiltalende på dit profilbillede og skrive interessante ting i din profil. Disse er dit netværk eller personer, som potentielt kan tilbyde dig en stilling.

Udvælg et godt billede

Menneskehjernen husker billeder bedre end tekst, og derfor fungerer billedet også som et psykologisk trick. Det er derfor vigtigt at udvælge et godt billede til din LinkedIn profil. Hvad der definerer et godt billede, er selvfølgelig subjektivt, men vi vil råde dig til at vælge et imødekommende billede hvor du smiler, ser ind i kameraet og har en rolig baggrund. Billedet skal være beskåret tæt på ansigtet og være opdateret, så det ligner dig nu og ikke er 10 år gammelt.

Promovér dig med din baggrund

For at skabe et endnu klarere billede af dig som person, kan du passende erstatte standardbaggrunden på din LinkedIn profil med et billede, som siger noget om dig som professionel. Det kan enten være dig selv i en arbejdssituation, eller være et logo fra den virksomhed, som du arbejder i. På den måde kan du være med til at promovere din faglighed med dit coverbillede.

Tænk over din overskrift

Når vi, som rekrutteringsvirksomhed, søger efter potentielle kandidater, er den lille tekstbid der udgør overskriften på din LinkedIn profil vigtig. Den skal nemlig vække interessen for din profil, og overbevise os om hvorfor vi skal kigge på lige netop din profil. Du kan eksempelvis beskrive dine spidskompetencer og din værdi i din overskrift. “Hvad så med min titel” tænker du måske? Den må du selvfølgelig også gerne skrive, men der skal ofte lidt mere til for, at du skiller dig ud. I stedet for bare at skrive kommunikationsmedarbejder, er det derfor en god idé at prøve med din egen specifikke titel.

Opdatér dine karriereønsker

Endnu en måde at forbedre din LinkedIn profil på, er ved at opdatere dine karriereønsker. Måden du gør det på er ved at klikke på “job” i topmenuen og dernæst på “karriereønsker”. Her kan du vælge alle de jobfunktioner, som du gerne vil dukke op sammen med. Du kan også tilføje de brancher, som du er interesseret i. Ved at opdatere disse karriereønsker har du dermed mulighed for at vise os rekrutteringskonsulenter, at du er interesseret.

Lav en fængende profiltekst

Din profiltekst er vigtig, fordi at den er det første, som man læser, når man klikker ind på din LinkedIn profil. Vi vil råde dig til at gøre beskrivelsen af dig selv tilpas bred til, at du appellerer til alle de stillinger, som du ønsker at komme i betragtning til.  Samtidig skal teksten også rumme essensen af det, du har at byde på. Der er derfor en stor forskel på dit LinkedIn-resumé og resuméet på dit CV, der jo kun er målrettet én bestemt stilling og virksomhed. Din profiltekst skal gerne være en blanding af dine kompetencer, erfaringer, drømme og den værdi, du skaber.


Vi håber at du på baggrund af vores korte guide til din LinkedIn, har fået mod på at opdatere din profil. Dit digitale brand er nemlig utrolig vigtigt, når du søger job – både i forhold til os rekrutteringskonsulenter og dit netværk.

Held og lykke med din jobsøgning!

Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget, er du velkommen til at skrive til [email protected]

Del dette indlæg: